آیا صحیح است که مى گویند همراه غار حضرت پیامبرـ صلى الله علیه و آله سلّم ـ ابن بکر ـ عبداللّه بن بکر بن اریقط ـ همان راهنما و دلیل پیامبر ـ صلى الله علیه و آله سلّم ـ بوده و نه ابوبکر. البدایة و النهایة 3: 176. 

و این تشابه و تقارب إسمى سبب شده که آنرا ابوبکر بخوانیم. 

چون

آیه غار

 اولاً: ابوبکر در هیچ کجا به این فضیلت اعتراف نکرده است، در حالیکه در روز سقیفه به کمتر از آن اشاره کرد. «نحن عشیرة رسول اللّه و اوسط العرب أنسابا و لیست قبیلة من قبائل العرب الا و لقریش فیها ولادة».البدایة و النهایة 6: 2 5 

ثانیاً: به گفته عسقلانى، از تابعین کسانى بودند که منکر ارتباط داشتن آیة غار با ابوبکر بودند; همانند ابوجعفر مؤمن طاق. لسان المیزان 5: 115 

ثالثاً:  عایشه تصریح دارد که هرگز آیه اى در حق ما نازل نشده است. صحیح بخارى 6: 42 ـ تاریخ ابن الاثیر 3: 199 ـ البدایة و النهایة 8: 96 ـ الاغانی 16: 9 

«لم ینزل اللّه فینا شیئاً من القرآن». 

رابعاً: معروف است که ابوبکر در مدینه به استقبال پیامبرـ صلى الله علیه و آله سلّم ـ آمد و این بدان معناست که ابوبکرهمراه پیامبر اکرم ـ صلى الله علیه و آله سلّم ـ نبوده است. 


خامساً: وجود حدیث صحیح دال بر اینکه به هنگام هجرت به غار، حضرت تنها بود. البدایة و النهایة 6: 2 5 

سادساً: آن قیافه شناس فقط آثار و جاى پاى پیامبر اکرم ـ صلى الله علیه و آله سلّم ـ را دید و هرگز سخن از ابوبکر به میان نیاورد فتوح البلدان 1: 64 و از یحیى بن معین تشکیک در آن فهمیده مى شود. تهذیب الکمال 29: 26 

سابعاً: طبق روایت بخارى و دیگران، ابوبکر جزء اولین گروه از مهاجرین بوده و قبل از پیامبر ـ صلى الله علیه و آله سلّم ـ وارد مدینه شده و در نماز جماعت گروه اول از مهاجرین شرکت مى کرد. صحیح بخارى 1: 128، کتاب الاذان ج 4 ص 24 ، کتاب الاحکام باب إستقضاء الموالی و استعمالهم، سننالبیهقى 3: 89، فتح البارى 13: 179 ج 7: 261 و 3 7