«به نام آنکه ابر را سبک و رها آفرید تا زینت بخش باشد نه سربار»
از کودکی عکس کوچکی از امام خمینی (ره) در اتاقم بود که زیر چهره با جذبه ایشان نوشته بود: «درس را برای خدا بخوانید.»
همیشه این جمله برایم غیرقابل درک بود…. هر کسی را در اطرافم می دیدم که برای نمره درس می خواند و هر سال که برای تمیز کردن این عکس اقدام میکردم مرا به فکر می انداخت ولی جوابی نداشتم، تا اینکه …
امتحانات پایان ترم به صورت فشرده و زودهنگام شروع شد و بچه ها به خاطر عدم وجود فرجه مناسب هر روز خسته تر از دیروز می شدند؛ تااینکه به یکی از امتحانات رسیدیم که هیچ فرجه ای نداشت و استاد هم در آخر ترم یک جزوه نسبتا زیاد به بچه ها داده بود که اعتراض خیلی ها را به همراه داشت و اگر تا صبح بیدار می ماندی احتمال داشت یک دور منابع این امتحان را مرور کنی برای همین بچه ها لاک خودشان فرو رفته بودند و کمتر صحبت می کردند ولی در خانه دانشجویی ما کسی بود که شرایط روحیش کاملا فرق می کرد، بچه ها سریع نمازها را می خواندند تا سریع تر سراغ درسشان بروند اما ایشان در کمال آرامش نمازش را خواند و مثل همیشه شروع کرد مستحبات راانجام دادن و بعد نهج البلاغه راباز کرد و شروع کرد به مطالعه. یکی از بچه ها ناراحت شد و گفت: فردا هم می توانی نهج البلاغه را بخوانی و مستحبات را انجام دهی!
ایشان با دستش به مهر و جانمازش اشاره کرد و گفت: ما درس می خوانیم که به اینجا برسیم نه نماز می خوانیم که به آنجا (اشاره به جزوه ها) برسیم. اگر اینطور نباشد همیشه استرس از دست دادن داریم!
برای مثال خداوند پول را از آدم می گیرد و او از ترس نداری رو به خدا کرده و می گوید: خدایا مشکل مرا حل کن. خداوند آن مال را گرفت که به او بفهماند او به دنبال مال است نه او؛ ولی انسان به جای اینکه به این نکته پی ببرد خدا را یاد می کند که به او پول دهد نه خودش را. برای همین همیشه در ترس نداری می ماند.

«زندگی بهانه ایست برای با محبوب بودن و غافلان «بهانه» را محبوب می دانند.»

رسول خدا (ص) فرمود: وقتی نماز می خوانید احساس کنید آخرین نمازیست که می خوانید. اگر می توانی تضمین دهی که تا فردا زنده ام باور کن همین الان کتاب را کنار می گذارم.
خیره مانده بود و هیچ جوابی نیامد…..
تو از من می خواهی لذت آخرین نمازم را به لذت یک نمره بالا فدا کنم! کمی به خودتان نگاه کنید چقدر آرامشتان کم است، حال و حوصله ندارید، تمام دغدغه تان شده امتحان فردا، شما برای نمره درس می خوانید نه خدا.
رسول خدا (ص) فرمودند: در روز رستاخیز بانگ زنی بانگ خواهد زد: ای کسانی که کارها را برای غیر خدا انجام داده اید بروید پاداش کارتان را از همانها بگیرید.

شما درس می خوانید که آرامش پیدا کنید. احساس می کنید هر چقدر بیشتر بخوانید آرامشتان بیشتر است. این شرک خفی است و خداوند تسلط را مدام از شما می گیرد تا شما او را یاد کنید ولی شما باز از او نمره می خواهید نه او را، و من به شما قول می دهم تا صبح استرس دارید چرا که این نعمتی است که خدا به شما داده تا او را یاد کنید و با او هم صحبت شوید و تا دست از نمره بر ندارید در استرس خواهید ماند.


متن از سایت استاد ایوزیان